W folderze znajdziecie:
- bingo majowe
- Mafię w wersji 3 Maja (na naszej stronie powstały już mafie na 11 listopada, wojny w XVII w. oraz świąteczna; tam znajdziecie zasady; można też w mafię zagrać na lekcji; wówczas jedna postać to jedna ławka; gra działa jak normalna mafia, czyli:
- uczniowie grają jako postać, którą mają na karcie
- kilku z nich jest wrogami
- są dwie fazy: dzień i noc
- po rozdaniu kart postaci dajemy losowo trzem drużynom po jednej karcie mocy; wrogom też możemy dać
- warto zacząć od fazy nocy takiej szybkiej – każemy wszystkim zamknąć oczy i położyć głowy na ławce (nie będą wtedy podglądać); wskazujemy, że budzą się wrogowie; muszą się poznać; następnie wszystkich budzimy i jest faza „dzień”
- zaczynamy od tego, że pary rozwiązują pierwsza misję; trzy grupy, które rozwiążą poprawnie pierwszą misję, dostają wylosowaną kartę mocy
- następnie drużyny rozmawiają, kto ich zdaniem jest podejrzany i kogo chcą wyrzucić; w tym momencie mogą też użyć karty mocy
- potem jest głosowanie nad tym, kto ich zdaniem jest wrogiem; gdy wskażą większością osób kogoś, to ta osoba zostaje wyelminowana, ale też nadal gra, tzn. nadal wykonuje misje, a jeśli zdobędzie kartę mocy, to wskazuje komu ją przekazuje; w nocy, gdy wszyscy śpią, to wyeliminowani też śpią
- po głosowaniu następuje noc, czyli wszyscy zasypiają; budzimy wrogów, którzy jednogłośnie wskazują, kogo eliminują
- budzimy wszystkich i mówimy o decyzji wrogów; i powtarzamy znowu fazę dnia – misja, rozdanie kart mocy; głosowanie i używaniem przez drużyny kart mocy; potem znowu faza nocy
- Ten sposób gry sprawdził mi się w szkole i uczniowie mieli „frajdę”, bo mogli obserwować, kto na kogo głosuje i w ten sposób wyczuć, kto może być wrogiem
- Materiały o postaciach na obrazie Matejki.
- Z innych propozycji – moi uczniowie w ramach konkursu szkolnego budują z klocków Lego uchwalenie Konstytucji 3 Maja; jeden z uczniów też będzie to projektował w programie do klocków Lego; także podrzucam jako inspirację.
Przypominamy też stare escape roomy online: