Gra miejska jako element edukacji historycznej

Gry miejskie to rodzaj rozrywki łączącej w sobie elementy gry terenowej, gier RPG, marszów na orientację, happeningów i wielu innych elementów, zależnych od wyobraźni twórców.  Uczestnicy gry wcielają się w określoną przez fabułę rolę i starają się rozwikłać zagadkę/ rozwiązać zadania tematyczne, poruszając się po określonej trasie. Gra miejska jest niezwykle interesującą formułą – łączy w sobie różnorakie rodzaje aktywności (od sportowej przez logiczną po artystyczną), w bardzo nieszablonowy sposób poszerza wiedzę uczestników i zapoznaje ich z topografią miasta. Jakie korzyści niesie za sobą wykorzystywanie gry miejskiej w edukacji historycznej?

 Przede wszystkim jest to okazja do zapoznania uczestników z historią miasta i ważnych postaci z nim związanych. Warto nawiązywać do historii regionalnej – wydarzeń mających znaczenie dla danego miasta i regionu. Im więcej zamieścimy w grze ciekawych, ale mało znanych szerszej grupie odbiorców, postaci i zdarzeń, tym większe wzbudzimy zainteresowanie.

Dobrze jest wykorzystać przy tworzeniu zadań zabytki i ciekawe budowle. Zarówno te związane z fabułą i wydarzeniami, jak i inne, wpasowujące się w klimat gry. Można spróbować nawiązać współpracę z instytucjami kultury, sztuki lub muzeami, dzięki czemu część zdań mogłaby opierać się o ich zasoby.

Kolejnym źródłem inspiracji przy tworzeniu gry są lokalne legendy i podania. Mogą one stanowić zarówno źródło pomysłów na pojedyncze zadania, jak i tworzyć samą fabułę gry.

Osadzenie fabuły w określonej epoce (np. XX w.) w nawiązaniu do konkretnych wydarzeń (np. Stan Wojenny), pozwoli nam na tworzenie zadań związanych ściśle z realiami epoki. Można tu wpleść zadania związane z życiem codziennym zwykłych obywateli, kulturą (kabarety czy piosenkarze często nawiązywali w swojej twórczości do aktualnych wydarzeń), modą czy gospodarką oraz polityką.

Ważny jest również sposób tworzenia zadań – nie powinny być one podobne do siebie. Najlepiej, gdy każde zadanie będzie wymagało innych zdolności do jego rozwiązania, dzięki temu każdy z członków zespołu biorącego udział w grze, będzie miał okazję się wykazać. Stąd warto ułożyć zadania polegające np. zarówno na rywalizacji sportowej, jak i współpracy całej grupy, zadania plastyczne, kreatywne (np. wymyślenie hasła reklamowego), wymagające kontaktu z innymi ludźmi (np. przeprowadzenie sondy ulicznej), logiczne (szyfry i zagadki).

Organizacja gry miejskiej jest przedsięwzięciem wymagającym sporego nakładu pracy. Stworzenie ciekawej fabuły i spójnych z nią ciekawych i różnorodnych zadań, wymaga czasu. Jednak raz stworzoną, dobrą grę, będzie można wykorzystywać przez wiele lat.

Źródła, do których warto zajrzeć przed zabraniem się za tworzenie gry:

https://www.pah.org.pl/app/uploads/2017/06/2017_dlaszkol_wlacz_sie_do_gry_dla_szkol.pdf

https://instytutpileckiego.pl/public/upload/articles_files/Gra%20miejska.%20Krok%20po%20kroku(2).pdf

https://www.miastogra.pl/wideoporadnik

Strony: 1 2

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Baskerville 2. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑