W roku szkolnym 2021/2022 wprowadziłyśmy innowację „Kobieca historia dziejów świata”. Do realizacji innowacji zaprosiliśmy nauczycieli innych szkół i ostatecznie dołączyło 32 nauczycieli. Celem naszym było przybliżenie uczniom tego, jak żyli ludzie na przestrzeni wieków, jak zmieniała się sytuacja życiowa, a zwłaszcza kobiet. Również chcieliśmy odnieść historię powszechną i historię Polski do sytuacji lokalnej, zachęcając uczniów do szukania lokalnych bohaterek.
Innowacja opierała się na realizacji scenariuszy według poniższego schematu:
– październik – „Życie społeczne od starożytności do nowożytności”
– listopad – „Bohaterki czasu wojen”
– grudzień – „Tradycje świąteczne na przestrzeni dziejów”
– styczeń – „Moda kobieca na przestrzeni wieków”
– luty – „Życie społeczne w XIX-XX w.”
– marzec – „Prawa kobiet”
– kwiecień – „Kobiety nauki”
– maj – „Kobiety w sztuce i sporcie”.
Co miesiąc nauczyciele dostawali scenariusze do przeprowadzenia, a praktycznie każdy z nich zawierał prezentację oraz zadania online. Również przygotowany został escape room z okazji 8 marca, jak też escape room z okazji 11 listopada pod hasłem „11 wielkich Polek”.
Ponadto przeprowadzone zostały dwa konkursy dla uczniów objętych innowacją. Pierwszy z nich dotyczył przedstawienia dziejów mody kobiecej – zadaniem uczniów było w kreatywny sposób zaprezentować rozwój mody. Wśród otrzymanych prac trafiały się uszyte suknie przez uczniów, jak też zdjęcia wystylizowanych uczennic oraz rysunki.
Drugi konkurs wiązał się z tym, aby przygotować lapbook na temat wybranej postaci kobiecej – uczniowie mogli sięgnąć zarówno do historii lokalnej, jak historii Polski czy powszechnej. Prace dotyczyły m.in. Elżbiety Zawackiej, Marii Skłodowskiej-Curie oraz Florence Nightingale. Konkurs na lapbook został objęty patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia i dyrektora Instytutu Historii i Archiwistyki UMK w Toruniu.
Ponadto udało się także w grudniu zorganizować spotkanie online z prezesem Światowego Związku Żołnierzy AK okręg Toruń. Uczniowie mogli poznać historie dotyczące tego, jak wyglądało Boże Narodzenie w czasach II wojny światowej oraz PRL-u.
Nauczyciele w ankiecie po zrealizowaniu innowacji pisali, że uczniowie bardzo byli zainteresowani zwłaszcza materiałami dotyczącymi dziejów mody, czy kobiet nauki, sztuki i sportu oraz escape roomami.
Poniżej przedstawiamy scenariusze z tej innowacji, bo może zaciekawi ten temat jeszcze innych nauczycieli.