POMYSŁ NA KÓŁKO HISTORYCZNE – GRY PLANSZOWE

W czasie zajęć dodatkowych warto zachęcić uczniów do stworzenia własnej gry planszowej. W zależności od możliwości i wieku uczestników, można zaproponować albo bazowanie na mechanikach funkcjonujących już gier (np. 5 sekund, monopol) albo na wymyśleniu zupełnie autorskiej gry (planszowej lub karcianej).  W przypadku tworzenia tzw. karcianek ułatwieniem będzie korzystanie z gotowych generatorów kart (np. http://magiaimiecz.eu/generator-kart/ lub https://mtgcardsmith.com/mtg-card-maker/ )

Grą, która sprawia wiele radości zarówno młodszym, jak i starszym graczom jest Dobble. Można zaproponować uczniom stworzenie tej gry w szerokim ujęciu tematycznym lub podać konkretne zagadnienia (np. starożytny Rzym, polscy królowie).

Zadaniem uczniów będzie wyszukanie zdjęć lub grafik odpowiadających wybranemu tematowi gry. Warto wcześniej przypomnieć kwestie poszanowania praw autorskich – czyli korzystania ze zdjęć na odpowiedniej licencji lub z darmowego banku. Przy tworzeniu Dobble w wersji regionalnej, można zachęcić uczniów do własnoręcznego wykonania zdjęć. Po zebraniu odpowiedniej puli grafik nadchodzi czas na wygenerowanie kart. Można skorzystać z gotowych generatorów:

https://macrusher.github.io/dobble-generator/

http://aaronbarker.net/spot-it/spot-it.html#d

https://micetf.fr/symbole-commun/#additions

lub ze skryptu do narzędzi Google:

https://romain-vialard.medium.com/make-your-own-dobble-spot-it-game-with-google-slides-and-apps-script-57c168b3a5fb


Do przygotowania 31 kart potrzebnych nam będzie 31 obrazków. Grafiki trzeba odpowiednio przygotować – nie powinny posiadać tła. Tło w bardzo prosty sposób można usunąć wykorzystując program https://www.remove.bg/

Zamiast wykorzystywać generatory, karty do gry możemy stworzyć samodzielnie, wedle poniższej instrukcji.

Dobble na 31 kart:

Przygotowujemy 31 obrazków ponumerowanych od 0-30

W programie typu Word tworzymy 31 kart- kółek (8,5 cm), które numerujemy 1-31.

Do każdej karty wklejamy grafiki zgodnie z wykazem algorytmu. Grafiki można obracać, powiększać lub zmniejszać tak by nadać grze trudności.

Drukujemy karty na drukarce kolorowej lub kolorowym papierze, możemy je laminować by zwiększyć ich trwałość.

Tak przygotowane karty mają 1 wspólny element, który jest poszukiwany w trakcie gry.

Algorytm na 31 kart:

Nr karty {Wykaz obrazków}

Card 1 [0, 1, 2, 3, 4, 25]

Card 2 [5, 6, 7, 8, 9, 25]

Card 3 [10, 11, 12, 13, 14, 25]

Card 4 [15, 16, 17, 18, 19, 25]

Card 5 [20, 21, 22, 23, 24, 25]

Card 6 [0, 5, 10, 15, 20, 26]

Card 7 [1, 6, 11, 16, 21, 26]

Card 8 [2, 7, 12, 17, 22, 26]

Card 9 [3, 8, 13, 18, 23, 26]

Card 10 [4, 9, 14, 19, 24, 26]

Card 11 [0, 6, 12, 18, 24, 27]

Card 12 [1, 7, 13, 19, 20, 27]

Card 13 [2, 8, 14, 15, 21, 27]

Card 14 [3, 9, 10, 16, 22, 27]

Card 15 [4, 5, 11, 17, 23, 27]

Card 16 [0, 7, 14, 16, 23, 28]

Card 17 [1, 8, 10, 17, 24, 28]

Card 18 [2, 9, 11, 18, 20, 28]

Card 19 [3, 5, 12, 19, 21, 28]

Card 20 [4, 6, 13, 15, 22, 28]

Card 21 [0, 8, 11, 19, 22, 29]

Card 22 [1, 9, 12, 15, 23, 29]

Card 23 [2, 5, 13, 16, 24, 29]

Card 24 [3, 6, 14, 17, 20, 29]

Card 25 [4, 7, 10, 18, 21, 29]

Card 26 [0, 9, 13, 17, 21, 30]

Card 27 [1, 5, 14, 18, 22, 30]

Card 28 [2, 6, 10, 19, 23, 30]

Card 29 [3, 7, 11, 15, 24, 30]

Card 30 [4, 8, 12, 16, 20, 30]

Card 31 [25, 26, 27, 28, 29, 30]

Strony: 1 2

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Baskerville 2. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑