POMYSŁ NA KÓŁKO HISTORYCZNE – HISTORIA KOLORÓW

Prowadzenie kółka historycznego w szkole – zarówno podstawowej, jak i ponadpodstawowej – jest idealne do rozbudzania w uczniach zainteresowania historią. Najczęściej kółka wykorzystywane są do utrwalenia i rozszerzenia wiadomości pod kątem przygotowań do wszelkiego rodzaju konkursów i egzaminów. Warto jednak wykorzystać te spotkania do zupełnie innego spojrzenia na historię, tak by uczniowie zyskali świadomość, że historia to nie tylko zagadnienia związane z wojną, polityką czy gospodarką, ale też z życiem codziennym. Często jednak ciężko jest znaleźć inspirację czy „punkt zaczepienia”, stąd pomysł na serię krótkich artykułów z pomysłami na zajęcia dodatkowe.

Historia kolorów jest tematyką bardzo wdzięczną, w prosty sposób można przygotować niezwykle ciekawe i nieszablonowe zajęcia. W przypadku tych zagadnień należałoby odejść od ujęcia chronologicznego na rzecz omawiania kręgami kulturowymi lub (najlepiej) wybranymi odcieniami poszczególnych kolorów. Oprócz bieli i czerni warto omówić inne kolory podstawowe (czerwień, oranż, żółć, zieleń, błękit, purpura) lub szerzej, wybrane odcienie poszczególnych barw (np. z żółcieni może być to ochra żółta, żółć chromowa, gumiguta, szafran, z zieleni grynszpan, zieleń irlandzka czy zieleń Scheelego).


Przy przedstawianiu poszczególnych kolorów, warto poruszyć zagadnienia takie jak:

– sposób pozyskiwania danego barwnika (czy był to barwnik pochodzenia naturalnego czy uzyskany chemicznie, kto go odkrył i w jaki sposób go uzyskiwano)

– gdzie i w jakim okresie był najpopularniejszy


– do jakich celów go wykorzystywano (w malarstwie, do farbowania tkanin czy może do ceremonialnego makijażu)

– jakie znaczenie miał omawiany kolor/odcień w danym społeczeństwie (czy był zarezerwowany dla konkretnej warstwy społecznej lub płci, czy może wykorzystywany powszechnie), skąd się wzięły nietypowe nazwy lub określenia

Na pierwszych zajęciach, na których uczniowie zostaną zapoznani z tematyką kółka, można rozdać mapki, na których w toku zajęć dzieci będą mogły zaznaczać odpowiednimi kolorami miejsca wynalezienia, bądź użytkowania określonych odcieni kolorów.

W trakcie spotkań uczniowie mogą tworzyć notatki do poszczególnych zajęć, np. w formie mapy myśli, tak by na koniec semestru mogli z nich stworzyć swoją własną „książkę” o historii kolorów.


Jakie korzyści płyną z wyboru takiej nietypowej tematyki? Oprócz przekazania mnóstwa ciekawostek i ukazania innego oblicza historii, uczniowie zostają zapoznani zarówno z różnorodnymi dziełami sztuki i ich autorami, jak i informacjami dotyczącymi życia codziennego ludzi w różnych epokach, ich zwyczajach, modzie, tradycji.

Bibliografia:
1. Clive Gifford, Historia kolorów, Warszawa 2020

2. Evans Gavin, Historia kolorów, tajemniczy świat barw, Warszawa 2019

Strony: 1 2

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Baskerville 2. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑