Uniwersalnymi narzędziami, dzięki którym możemy znaleźć ciekawe miejsca do zwiedzania dla wszystkich państw i epok są:
– mapy Google
– Google Arts & Culture (w tej wyszukiwarce znaleźć można dostęp do większości najważniejszych muzeów, zabytków i dzieł sztuki z całego świata)
– 360visio – strona na której można znaleźć wnętrza zabytków (z Włoch, Francji, Egiptu, Kanady i innych państw), sfotografowane w technologii 360 stopni,
Do zwiedzania miejsc w Polsce polecam www.wirtualnykraj.pl oraz wirtualne muzea
Poniżej zamieszczona została lista, kilkunastu przykładowych miejsc, które możemy zwiedzić w ramach lekcji historii.
Prehistoria i starożytność:
– Akropol 3D – aplikacja dostępna w sklepie Google Play, przedstawia interaktywną makietę Akropolu. Dodatkowo można wysłuchać ciekawostek i wykonać quiz
– Pergamon
Średniowiecze:
– Gniezno 3D – interaktywna wirtualna makieta Gnieźnieńskiego Grodu wykonana w technologii 3D i Augmented Reality (rzeczywistości rozszerzonej – Qualcomm Vuforia). Dzięki niej można zobaczyć przestrzenny model Grodu nad specjalnymi materiałami (plakatami, ulotkami) i obejrzeć jego wybrane elementy w szczegółach – wyposażenie chaty średniowiecznej, konstrukcję wałów grodu, wnętrze katedry i wiele innych
– Bazylika Mariacka w Krakowie
Nowożytność:
– Wersal za czasów Ludwika XIII w 3D
– Polish Legions – to interaktywny projekt podróżniczy, turystyczny i edukacyjny, inspirowany historią polskich legionów służących u boku Napoleona Bonaparte w latach 1797-1814. Opisuje i pokazuje miejsca historycznie związane z polskim szlakiem bojowym na terenie Haiti, Francji, Włoch, Hiszpanii i Niemiec
Wiek XX:
– Muzeum Wirtualne Kresy-Syberia – muzeum poświęcone losom polskich obywateli zamieszkujących Kresy i tym zesłanym na Syberię. Oprócz zwiedzania sal wystawowych, na stronie znajdują się wspomnienia świadków czy galerie zdjęć.
Wirtualne zwiedzanie ma wiele zalet. Jest nie tylko uatrakcyjnieniem zajęć lekcyjnych. Daje również uczniom możliwość lepszego zrozumienia, zapamiętania czy umiejscowienia w czasie i przestrzeni wydarzeń czy budowli. Dla niektórych uczniów zaś, takie wirtualne zwiedzanie, może być jedyną okazją do zobaczenia różnych zakątków świata.