Zabawa w archeologa jest jedną z ulubionych lekcji moich czwartoklasistów.
Potrzebne nam będą:
- artefakty (pełniące rolę zabytków do odnalezienia)
- pojemniki
- piasek lub kuleczki hydrożelowe
- karta zabytku
Decydujemy o tym, czy każde dziecko dostaje pojemniczek ze swoim artefaktem, czy może będzie to jeden na parę (w zależności od ilości zgromadzonych fantów).

Na 30 osobową klasę przygotowałam 15 pojemników, w każdym ukryłam dwa różne przedmioty.

Do pojemników wsypujemy piasek bądź wrzucamy kuleczki hydrożelowe (wybrałam opcję kuleczek – łatwiej pozbierać niż piasek) i w głębi ukrywamy artefakt. Jeśli mamy możliwość by przedmioty zakopać np. w piaskownicy przy szkole, zabawa może być jeszcze lepsza 🙂
Rozdajemy uczniom pojemniki, karty zabytków i tłumaczymy zasady zabawy.
Zadaniem uczniów jest odnalezienie zabytku, następnie opisanie go wedle kryteriów z karty pracy (należy przedmiot zmierzyć, podać kolor, materiał z jakiego został wykonany, zrobić rysunek oraz opisać do czego mógł dany przedmiot służyć).


Poniżej link do karty zabytku (najlepiej drukować 2 na jednej stronie)