Jak się zabrać za ten projekt?
Zaczynam od tłumaczenia uczniom czym jest budżet obywatelski / partycypacyjny i jaka idea przyświecała samorządom przy jego tworzeniu.
Następnie pytam uczniów, czy kiedykolwiek brali udział (oni lub rodzice) w głosowaniu lub tworzeniu projektów do budżetu, oraz czy znają jakieś inicjatywy, które w ich okolicy powstały dzięki tej formie finansowania.
Następnie pokazuję uczniom przykładowe projekty, jakie w poprzednim roku zostały w naszym mieście przegłosowane.
Omawiamy krok po kroku, jak wygląda droga od pomysłu po głosowanie (przy okazji proszę, by uczniowie zapoznali się z tym, w jakim okręgu mieszkają)
Dla przykładu link do strony budżetu obywatelskiego Torunia 2024
I teraz czas na właściwą część projektu. Proszę by uczniowie zastanowili się, czego ich zdaniem brakuje w ich okolicy – chodnika, placu zabaw, miejsca do wypoczynku, boiska, domu kultury, imprez kulturalnych itp.
Rozdaję uczniom wydrukowane formularze wniosków projektów
przykładowy formularz z Torunia
Zadaniem uczniów jest poprawne wypełnienie wniosku.
Dodatkowo rozdaję przykładowy cennik inwestycji
Wspólnie omawiamy w klasie poszczególne projekty.
Na koniec zawsze zachęcam uczniów do zarówno samodzielnego składania wniosków, jak i udziału w głosowaniu (w Toruniu również osoby niepełnoletnie mają do tego prawo).